Szkolny mobbing. Przyczyny, rodzaje, przeciwdziałanie.

Szkolny mobbing. Przyczyny, rodzaje, przeciwdziałanie.

Przyczyny znęcania się.

Nie wiadomo dokładnie, co powoduje, że niektóre dzieci znęcają się nad innymi, choć istnieje wiele teorii na ten temat. Niektóre z czynników, które wydają się odgrywać rolę, to agresywna osobowość, niska samoocena dręczyciela, problemy rodzinne i potrzeba bycia w centrum uwagi.

Być innym.

Każde dziecko, które w jakiś sposób różni się od swoich rówieśników, jest bardziej narażone na znęcanie się. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy różnica sama w sobie nie jest zła, a szanse na to rosną, im bardziej jest ona wyraźna.

Brak wsparcia społecznego.

Jeśli dziecko nie ma stałego grona przyjaciół lub jeśli ma trudności z utrzymywaniem serdecznych relacji z rówieśnikami, jest o wiele bardziej prawdopodobne, że stanie się obiektem dręczenia. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne: nieśmiałość, brak umiejętności społecznych.

Bycie postrzeganym jako słaby.

Bardzo silne fizycznie dzieci rzadko są dręczone. Wręcz przeciwnie, większość ofiar to osoby postrzegane jako niezdolne do obrony, słabe lub „tchórzliwe”. Niestety, w wielu przypadkach dzieci o takich cechach mają również tendencję do odróżniania się od reszty i izolacji społecznej, co pogłębia problem.

Rodzaje mobbingu.

Znęcanie się psychiczne może być równie lub bardziej szkodliwe niż znęcanie się fizyczne. W zależności od tego, w jaki sposób dochodzi do znęcania się, zazwyczaj wyróżnia się trzy różne rodzaje znęcania się: fizyczne, psychiczne i cyberprzemoc.

Znęcanie się fizyczne.

Znęcanie się fizyczne jest zazwyczaj najbardziej oczywiste. Obejmuje ona wszelkiego rodzaju akty przemocy, takie jak bicie i kopanie, popychanie, szczypanie czy potykanie. Obejmowałoby to również wszystkie działania mające na celu zniszczenie przedmiotów należących do ofiary. Ten rodzaj znęcania się zwykle występuje jednocześnie ze znęcaniem się psychicznym, ale sam w sobie może prowadzić do różnego rodzaju problemów krótko- i długoterminowych.

Znęcanie się psychiczne.

Znęcanie się psychiczne obejmuje wszystkie bezpośrednie lub pośrednie działania mające na celu atak na poczucie własnej wartości ofiary. Niektóre z nich są bardzo oczywiste:

– obelgi,

– obrzucanie się wyzwiskami,

– rasistowskie lub homofobiczne komentarze,

– kłamstwa i plotki na temat danej osoby,

– zachęcanie rówieśników do wykluczenia ofiary,

– niewybredne słowne żarty z ofiary mające na celu nadszarpnięcie jej reputacji.

Cyberprzemoc.

Cyberprzemoc to najnowszy rodzaj znęcania się, który jest związany z wykorzystaniem nowych technologii, głównie sieci społecznościowych, komputerów i smartfonów. Do działań cyberprzemocy można zaliczyć m.in:

– wysyłanie krzywdzących wiadomości,

– wykluczenie online z grup lub sieci społecznych,

– rozprzestrzenianie plotek za pośrednictwem mediów cyfrowych,

– podszywanie się w Internecie pod ofiarę.

Konsekwencje znęcania się.

Znęcanie się ma negatywne skutki zarówno dla osoby znęcającej się, jak i dla ofiary, a także dla osób, które doświadczają sytuacji w trzeciej osobie. Jednak najpoważniejsze konsekwencje ponoszą osoby, które były zastraszane, co odbija się na ich zdrowiu fizycznym i psychicznym oraz wynikach w nauce.

Konsekwencje fizyczne.

Na poziomie fizycznym dzieci, które były zastraszane, mogą doznać poważnych urazów, a nawet zachorować na niektóre choroby z powodu osłabienia układu odpornościowego w wyniku stresu. Na poziomie szkolnym ich oceny mogą się obniżyć, częściej opuszczają zajęcia i całkowicie rezygnują z nauki.

Konsekwencje psychiczne.

To właśnie na poziomie psychologicznym konsekwencje znęcania się są najbardziej widoczne. Dzieci, nad którymi się znęcano, częściej cierpią na depresję i lęki, czują się samotne, mają niską samoocenę i tracą zainteresowanie wszelkiego rodzaju zajęciami. Co więcej, te negatywne skutki często utrzymują się także w życiu dorosłym.

Zapobieganie mobbingowi w szkole.

Zero tolerancji.

Rodzice, nauczyciele i uczniowie powinni być wyraźnie poinformowani przez szkołę lub placówkę, że znęcanie się nad innymi uczniami nie jest tolerowane.

Utrzymanie jasnych kanałów komunikacji.

W szkołach powinny istnieć jasne i proste sposoby informowania uczniów o tym, że są zastraszani lub że są świadkami zastraszania. Ważne jest, aby uczniowie byli zachęcani do zgłaszania się.

Kształcenie nauczycieli.

Nauczyciele są autorytetami dla dzieci i młodzieży. Co więcej, to właśnie oni są osobami dorosłymi, które najczęściej obserwują przypadki mobbingu w szkołach i placówkach. Powinni wiedzieć, jak zapobiegać i jak postępować w przypadku zaobserwowania mobbingu.

Edukowanie dzieci.

Konieczne jest nauczenie dzieci, czym jest mobbing i jakie są jego negatywne skutki dla wszystkich. W tym sensie bardzo pomocne mogą być warsztaty w klasach na temat mobbingu i sposobów walki z nim.

Kształcenie dzieci w zakresie komunikacji.

Dzieci i młodzież powinny wiedzieć, jak powstrzymać dręczenie przez innych uczniów. Powinny umieć powiedzieć „stop”, „nie”, a w niektórych przypadkach bronić się fizycznie, zawsze bez okazywania przemocy.

Uczenie szacunku i innych wartości.

Nauczenie dzieci szacunku dla osób odmiennych, stawiania się na ich miejscu i rozumienia innych punktów widzenia może być bardzo przydatne w zapobieganiu sytuacjom, w których dochodzi do znęcania się.

Planowanie prewencyjne w szkole.

Ważne jest, by każda szkoła posiadała plan prewencji mobbingu, w którym wyszczególnione są działania mające na celu zapobieganie mobbingowi oraz postępowanie w znanych przypadkach. Nauczyciele powinni znać plan i wiedzieć, jak postępować. 

1 thoughts on “Szkolny mobbing. Przyczyny, rodzaje, przeciwdziałanie.

  1. Chyba każdy miał w klasie kolegów, którzy doświadczali mobbingu. Najgorsze jest to, że jest to w jakimś stopniu akceptowalne

Comments are closed.